5 BILER TIL KØBENHAVNS KOMMUNE, TEKNIK OG MILJØFORVALTNING


Københavns kommunes Teknik og Miljøforvaltning får i disse dage leveret den sidste i en serie på 5 biler fra opbyggervirksomheden SAWO i Støvring. Der er tale om 5 kraftkarle, som kan løse et bredt udsnit af de opgaver som forvaltningens chauffører støder på.
Kommunen har valgt SAWO's egen hejseladstype CLF 432S-3W med wiretræk. Og for at rationalisere, er der valgt at udstyre bilen med udtag for pendellad, så chaufføren ikke skal bruge tid på at forlade førerhuset for at åbne bagsmæk og pendelsiden, når ladet skal tømmes.
Skal en container trækkes op, sker wirestramning fra et betjeningspanel ved bagenden af bilen, mens betjeningen af optrækningen sker fra lastbilens førerhus.
Vinterbekæmpelse har kommunen også tænkt på, idet der er el og kraftudtag (hydraulik) for saltspreder og blitzblink ved brug. Det er jo en kendt sag at biler og salt ikke er gode venner, derfor er bilen monteret med et rør til skylning af undervognen og chassiset er sprøjtet med Prolan rustbeskyttelse.
Renholdelse ligger kommunen på sinde og har derfor fået bilen beriget med en platform til en dunk med rensevæske, som skal bruges hvis der er kommet asfalttjære på bilen.
Skal kommunens medarbejdere op at stå på bagenden af lastbilen, så er der rige muligheder da skærme og kædekasser er udarbejdet i skridsikker dørkplade ligesom på overrammen af hejset.
Bagtil har SAWO udstyret bilen med anhængertræk med luftstyring og tilhørende udtag til lys, bremseluft og hydraulik for anhænger og tip, men også kugletræk i det tilfælde, at en skurvogn skal flyttes, har kommunens medarbejdere tænkt på. Sluttelig en hydraulisk udskydbar kofanger.
Som næsten alle vognmænd valgte Københavns kommune at udstyre lastbilen med en værktøjskasse, så sjækler, kroge og stropper kan stuves godt af vejen.
Bilerne er udstyret med en kraftig HIAB kran model XS-288EP-5 HIPRO XSD, med en løftekapacitet i 28 TM klassen og en rækkevidde på 15,1 mtr. For at kunne udnytte kranen, er lastbilen udstyret med hydraulisk betjente støtteben, udrustet med blinklys, når kranen er i drift. Hydraulik er ført frem til kranspidsen via en dobbelt slangerulle, så grab, rotator eller lignende kan hænges på.
Skal kranføreren se ned i ladet, sker det fra den opstigningsplatform, som også er bygget på. Kranen kan betjenes fra såvel kranens betjeningspanel og den radiobaserede fjernbetjening. Støttebenspladerne er anbragt i holdere, så de hurtige og nemme at komme til.
Driftsudgifter har man også tænkt på, således at smøring af kran og hejs på denne lastbil er overladt til et centralsmøreanlæg og alt jern er galvaniseret og aluminium er eloxeret.
Som mange andre kommunalbiler indenfor entreprenørområdet er også denne udstyret med holdere til koste, skovl, stige afmærkningstelte og et godt arbejdslys.
Opbygningerne er gjort på basis af en model Volvo FM450 med 8x4 Tridem Aksler, hvor SAWO har forstærket chassiset af hensyn til kranen.
Alt i alt en god udfordring for SAWO's dygtige smede, som har været glade for det fine samarbejde med Københavns Kommune, Teknik og Miljøforvaltning.
Den sidste bil blev udstyret med et Hardox lad med pendel i venstre side som lukker ned til næsten lodret samt Hardox automatbagsmæk.

 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17