Præcis styring og hård belastning

07.10.2022
HIAB X-HiPro 362 EP-5 CD + fastlad

SAWO-kraner med i front, når Nordjysk Grundvandssænkning udvider

Nordjysk Grundvandssænkning har udvidet forretningen med opkøb af en virksomhed på Fyn, som fremover hedder Fyns Grundvandssænkning og Brøndboring. Virksomheden løser opgaver med grundvandssænkning, boring af fundament til huse, geoteknik og service af gartnerier. Dermed har den nordjyske virksomhed nord for Aalborg, både ekspanderet geografisk og med nye forretningsområder. Samtidig investerer de i nye kranbiler. 

Krævende opgaver for udstyret
SAWO har netop leveret en ny 4-akslet MAN med forstærkning af chassis, specialbygget lad og en avanceret kran, som skal køre på Fyn. Kranen er en HIAB X-HiPro 302 EP-5 CD med en hydraulisk rækkevidde på 15,1 meter og en ekstrem præcis styring. Det med styringen er vigtigt for indehaver Søren Sten fra Nordjysk Grundvandssænkning. "Man kan skænke et glas vin med sådan en", siger han og ser op på den 20 tons bil og kran.

Den præcise styring er vigtig, fordi der bruges meget tungt grej til bore- og pumpe-arbejdet. Så er det afgørende, at kranen gør præcist det man beder den om, og at den kan fjernstyres.

Det er ikke kun i marken, den præcise styring er vigtig. Det er den også på kontoret. Alle biler og pumpe-grej fra Nordjysk Grundvandssænkning er koblet op, så man hele tiden kan følge hvor de er, hvor hårdt de belastes og om alt kører som det skal. Det er som en kommandocentral for fly og redningskøretøjer. 
Opstår der problemer, så ringer alarmen. Det er altid kritiske opgaver, når enorme mængder vand skal pumpes. Sidste år måtte det nordjyske selskab for eksempel rykke ud for at pumpe en å udenom en forurenet sø i Sønderborg. I tre måneder blev der pumpet 700 liter vand i sekundet.

Flere på vej
Den nye kranbil, der skal køre på Fyn, har krævet ekstra ombygning for at kunne løfte de ofte tunge opgaver. SAWO har forstærket chassiset, tilpasset ladet og gjort det hydrauliske system ekstra kraftigt, så man kan belaste to hydrauliske systemer, uden at de påvirker hinanden. For eksempel trækker det ene udtag kranen, mens det andet driver et bor eller en sugespids. SAWOs distriktschef for salg i Nordjylland, Claus Lynge, siger, at det er nødvendigt, fordi kranen belastes på en anden måde, end kraner er bygget til. Normalt skal de kun løfte, men når man borer, er der også et pres opad i kranen.
Eller som Søren Sten udtrykker det: "Udstyret får jo nogle tæsk".
Det gælder både, når der sættes udstyr på kranen og når alt det grej, der medbringes, skal håndteres. Det kan være jordbor, store pumper og hundredvis af meter slanger, der er så tunge, at en mand ikke selv kan løfte én meter af slangen. 

Bilen til Nordjysk Grundvandssænknings fynske selskab er den nyeste af de i alt 8 biler, firmaet har kørende. Der er allerede en mere på vej. SAWO er i gang med at bygge en ny bil med den hidtil største kran på. Det fortæller Claus Lynge, som har solgt de to kraner med opbygning til Søren Sten. Med den, der er under opbygning, bliver det til foreløbig 6 kranbiler fra SAWO.


Vedhæftede billeder:

  1. Søren Sten og Claus Lynge foran den nye bil
  2. HIAB-kranen og det ombyggede lad
  3. HIAB-kranen monteret med ekstra hydraulik
Top
Thrane.nu